Ga naar de inhoud
  • Ons kantoor
  • Werken bij
  • Contact
  • Bellen
  • Mailen
Site logo
  • Wonen & hypotheek
    • Koopcontract
    • Leveringsakte woning
    • Hypotheekakte
    • Hypotheek oversluiten
    • Verdeling woonhuis na scheiding
  • Trouwen & samenwonen
    • Huwelijkse voorwaarden
    • Partnerschapsvoorwaarden
    • Samenlevingscontract
    • Echtscheiding
  • Overlijden & schenken
    • Verklaring van erfrecht
    • Testament
    • Levenstestament
    • Schenken
  • Zakelijk
    • Aandelenoverdracht
    • BV oprichten
    • Statuten wijzigen
    • Fusie splitsing en herstructurering
    • Familiebedrijf
    • Vereniging oprichten
    • Stichting oprichten
  • Offerte aanvragen
Site logo
  • Ons kantoor
    • Ons team
    • Specialisatie
    • WWFT
    • Werken bij
  • Wonen & hypotheek
    • Koopcontract
    • Leveringsakte woning
    • Hypotheekakte
    • Hypotheek oversluiten
    • Verdeling woonhuis na scheiding
  • Trouwen & samenwonen
    • Huwelijkse voorwaarden
    • Partnerschapsvoorwaarden
    • Samenlevingscontract
    • Echtscheiding
  • Overlijden & schenken
    • Verklaring van erfrecht
    • Testament
    • Levenstestament
    • Schenken
  • Contact
  • Offerte aanvragen

Veelgestelde vragen

  • Home
  • Veelgestelde vragen
  • Pagina 3

Wat maakt koop van een appartement anders dan koop van een huis?

Het kopen van een appartement (beter gezegd: een “appartementsrecht”) is juridisch gezien iets heel anders dan het kopen van een huis. Je koopt geen grondgebonden woning, geen gebouw, maar het recht om een deel van het gebouw (en toebehoren) te mogen gebruiken. Dit is het appartementsrecht. Alle appartementseigenaren samen zijn eigenaar van het gebouw. Daaronder…

Waarom moet ik mijn overbruggingshypotheek doorgeven?

Soms heb je naast de hypotheek voor je nieuwe woning ook nog tijdelijk een overbruggingshypotheek nodig. Bijvoorbeeld bij een woning met overwaarde. Stel je wilt verhuizen en vindt een nieuwe koopwoning en om die nieuwe woning te financieren wil je (naast een nieuwe hypotheek) de overwaarde van je huidige woning gebruiken. Maar uiteraard is die…

Wat gebeurt er bij echtscheiding of een relatiebreuk met de financiering van mijn woning?

Bij echtscheiding of beëindiging van een andere samenlevingsvorm komen financiële regelingen kijken. De bezittingen en schulden die jullie gezamenlijk bezitten, worden verdeeld. Als bij die verdeling ook een woning hoort en één van beiden neemt de eigendom geheel over, dan is tussenkomst van de notaris vereist. De notaris maakt de akte van verdeling, waarmee de…

Ik kan niet bij de ondertekening van de notariële akte van levering aanwezig zijn. Kan ik een volmacht afgeven?

Als verkoper kun je volstaan met het tekenen van een volmacht. Die volmacht ontvang je van de behandelend notaris. Namens jou zal dan een ander (meestal een medewerker van het notariskantoor) de akte tekenen.Wel moet je je handtekening bij de betreffende notaris of bij een andere door jou gekozen notaris laten legaliseren. Je neemt de…

Heb ik een energielabel nodig als ik mijn huis wil verkopen?

Als je je woning verkoopt, dan moet je aan de koper laten zien welk energielabel de woning heeft. Doet je dat niet, dan kan de overheid je een boete opleggen die behoorlijk kan kosten. En de koper kan er ook een probleem van maken. Vraag een energielabel aan bijvoorbeeld via www.energielabelvoorwoningen.nl.

Ik ga een huis kopen. Heb ik een makelaar nodig?

Een makelaar inschakelen is niet verplicht, maar dit wordt wel vaak gedaan. Onze regio kent veel makelaars die je kunnen helpen met het vinden van een woning. Ze kunnen je ondersteunen bij de prijsvorming en bij de onderzoeks-plicht die je wettelijk als koper hebt.De verkoopmakelaar stelt in de meeste gevallen de koopovereenkomst op, maar de…

Wat moet ik meenemen naar de notaris?

Als je naar de notaris gaat om een handtekening te zetten, dan ben je verplicht om een geldig legitimatiebewijs meenemen. Heel belangrijk: vaak heeft de notaris al in een eerder stadium een kopie van je legitimatiebewijs ontvangen en is dit verwerkt in de documenten die worden getekend. Je moet dan even goed wel dit originele…

Wat is een geldig legitimatiebewijs voor het notariskantoor

Geldige legitimatiebewijzen zijn in ieder geval een Nederlands paspoort, een Nederlands rijbewijs en een Nederlandse identiteitskaart. Heb je dit niet, maar wel een ander reis- of verblijfsdocument, vraag dan van te voren of dit als geldig legitimatiebewijs wordt gezien.

Hoe kan ik mijn handtekening laten legaliseren?

Soms hoef je voor de ondertekening van documenten niet beslist naar het notariskantoor dat de documenten heeft opgesteld. Je mag dan je handtekening ook bij een andere notaris op kantoor zetten. Voorwaarde daarbij is dat die andere notaris je handtekening legaliseert. Je neemt dan mee naar die notaris de documenten die je moet tekenen, en…

  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »

Ons kantoor

  • Ons team
  • Specialisatie
  • WWFT
  • Werken bij

Wonen & Hypotheek

  • Leveringsakte woning
  • Koopcontract
  • Hypotheek oversluiten
  • Hypotheekakte
  • Verdeling woonhuis na scheiding

Trouwen & samenwonen

  • Huwelijkse voorwaarden
  • Partnerschapsvoorwaarden
  • Samenlevingscontract
  • Echtscheiding

Overlijden & schenken

  • Levenstestament
  • Schenken
  • Testament
  • Verklaring van erfrecht

Hoekstra & Partners Notarissen

Voltahof 4

8501 XP Joure

Bellen
Mailen
Logo
© 2025 Hoekstra & Partners Notarissen
  • Sitemap
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Doorbelasting bankkosten
Website gerealiseerd door MediaSoep