Ga naar de inhoud
  • Ons kantoor
  • Werken bij
  • Contact
  • Bellen
  • Mailen
Site logo
  • Wonen & hypotheek
    • Koopcontract
    • Leveringsakte woning
    • Hypotheekakte
    • Hypotheek oversluiten
    • Verdeling woonhuis na scheiding
  • Trouwen & samenwonen
    • Huwelijkse voorwaarden
    • Partnerschapsvoorwaarden
    • Samenlevingscontract
    • Echtscheiding
  • Overlijden & schenken
    • Verklaring van erfrecht
    • Testament
    • Levenstestament
    • Schenken
  • Zakelijk
    • Aandelenoverdracht
    • BV oprichten
    • Statuten wijzigen
    • Fusie splitsing en herstructurering
    • Familiebedrijf
    • Vereniging oprichten
    • Stichting oprichten
  • Offerte aanvragen
Site logo
  • Ons kantoor
    • Ons team
    • Specialisatie
    • WWFT
    • Werken bij
  • Wonen & hypotheek
    • Koopcontract
    • Leveringsakte woning
    • Hypotheekakte
    • Hypotheek oversluiten
    • Verdeling woonhuis na scheiding
  • Trouwen & samenwonen
    • Huwelijkse voorwaarden
    • Partnerschapsvoorwaarden
    • Samenlevingscontract
    • Echtscheiding
  • Overlijden & schenken
    • Verklaring van erfrecht
    • Testament
    • Levenstestament
    • Schenken
  • Contact
  • Offerte aanvragen

Veelgestelde vragen categorie

  • Home
  • Veelgestelde vragen
  • Wonen & Hypotheek

Wie kiest de notaris bij het (ver)kopen van een woning?

De hoofdregel is dat degene die de kosten van de notaris betaalt, ook de notaris kiest. Als een woning “kosten koper” wordt gekocht (wat meestal zo is), kiest de koper dus de notaris.Verstandig is om de keus niet alleen te maken aan de hand van de laagste prijs voor het opstellen van de hypotheekakte en…

Welke notariskosten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting?

Wanneer je een woning gaat kopen, krijg je doorgaans te maken met twee soorten kosten voor de notaris: kosten voor de leveringsakte (eigendom) en kosten voor de hypotheekakte (financiering).Alle kosten die je maakt voor de financiering van de woning mag je in beginsel aftrekken voor de inkomstenbelasting.Denk aan: Advies- en bemiddelingskosten van uw hypotheekadviseur Bereidstellingsprovisie…

Wat zijn de zakelijke lasten op de afrekening?

Zakelijke lasten zijn de lasten die de gemeente en het waterschap ieder jaar bij een woningeigenaar in rekening brengen. Denk bijvoorbeeld aan de onroerende zaak belasting (OZB), waterschapslasten of het rioolrecht.Degene die op 1 januari van een jaar eigenaar is van de woning, betaalt de zakelijke lasten voor het hele jaar.Dit betekent dat wanneer je…

Wat is een KIK-akte?

KIK is een afkorting van Keten Integratie Kadaster. Met de KIK-procedure wordt een akte volledig geautomatiseerd door de notaris bij het Kadaster aangeleverd. Denk aan een leveringsakte en een hypotheekakte. Dat scheelt het Kadaster tijd en geld. Daarom brengt het Kadaster een lager inschrijvingstarief in rekening en scheelt je dat geld. In een aantal gevallen…

Wat maakt koop van een appartement anders dan koop van een huis?

Het kopen van een appartement (beter gezegd: een “appartementsrecht”) is juridisch gezien iets heel anders dan het kopen van een huis. Je koopt geen grondgebonden woning, geen gebouw, maar het recht om een deel van het gebouw (en toebehoren) te mogen gebruiken. Dit is het appartementsrecht. Alle appartementseigenaren samen zijn eigenaar van het gebouw. Daaronder…

Waarom moet ik mijn overbruggingshypotheek doorgeven?

Soms heb je naast de hypotheek voor je nieuwe woning ook nog tijdelijk een overbruggingshypotheek nodig. Bijvoorbeeld bij een woning met overwaarde. Stel je wilt verhuizen en vindt een nieuwe koopwoning en om die nieuwe woning te financieren wil je (naast een nieuwe hypotheek) de overwaarde van je huidige woning gebruiken. Maar uiteraard is die…

Wat gebeurt er bij echtscheiding of een relatiebreuk met de financiering van mijn woning?

Bij echtscheiding of beëindiging van een andere samenlevingsvorm komen financiële regelingen kijken. De bezittingen en schulden die jullie gezamenlijk bezitten, worden verdeeld. Als bij die verdeling ook een woning hoort en één van beiden neemt de eigendom geheel over, dan is tussenkomst van de notaris vereist. De notaris maakt de akte van verdeling, waarmee de…

Ik kan niet bij de ondertekening van de notariële akte van levering aanwezig zijn. Kan ik een volmacht afgeven?

Als verkoper kun je volstaan met het tekenen van een volmacht. Die volmacht ontvang je van de behandelend notaris. Namens jou zal dan een ander (meestal een medewerker van het notariskantoor) de akte tekenen.Wel moet je je handtekening bij de betreffende notaris of bij een andere door jou gekozen notaris laten legaliseren. Je neemt de…

Heb ik een energielabel nodig als ik mijn huis wil verkopen?

Als je je woning verkoopt, dan moet je aan de koper laten zien welk energielabel de woning heeft. Doet je dat niet, dan kan de overheid je een boete opleggen die behoorlijk kan kosten. En de koper kan er ook een probleem van maken. Vraag een energielabel aan bijvoorbeeld via www.energielabelvoorwoningen.nl.

  • 1
  • 2
  • »

Ons kantoor

  • Ons team
  • Specialisatie
  • WWFT
  • Werken bij

Wonen & Hypotheek

  • Leveringsakte woning
  • Koopcontract
  • Hypotheek oversluiten
  • Hypotheekakte
  • Verdeling woonhuis na scheiding

Trouwen & samenwonen

  • Huwelijkse voorwaarden
  • Partnerschapsvoorwaarden
  • Samenlevingscontract
  • Echtscheiding

Overlijden & schenken

  • Levenstestament
  • Schenken
  • Testament
  • Verklaring van erfrecht

Hoekstra & Partners Notarissen

Voltahof 4

8501 XP Joure

Bellen
Mailen
Logo
© 2025 Hoekstra & Partners Notarissen
  • Sitemap
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Doorbelasting bankkosten
Website gerealiseerd door MediaSoep